به مناسبت چهلمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی؛

رئیس و معاونین جهاد دانشگاهی البرز با امام جمعه فردیس دیدار و گفتگو کردند

۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۳ کد : ۲۱۳۵۶ حوزه ریاست اخبار مهم
در آستانه چهلمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی، رئیس، معاون فرهنگی و معاون آموزشی جهاد دانشگاهی البرز با امام جمعه فردیس دیدار و گفت و گو کردند.
رئیس و معاونین جهاد دانشگاهی البرز با امام جمعه فردیس دیدار و گفتگو کردند

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، حجت الاسلام علی اکبر ایمانی در این نشست که در دفتر امام جمعه فردیس برگزار شد،  اظهار کرد: آشنایی من با جهاد دانشگاهی به سال ۶۱ یا ۶۲ یعنی زمانی که به واسطه انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها تعطیل شده بود برمی‌گردد.

وی ادامه داد: با توجه به روحیه جهادی که آن زمان بر کشور حاکم بود، جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی انقلابی توانسته بود فضای مناسبی برای فعالیت‌های خود پیدا کند.

وی با اشاره به پتانسیل و ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی توضیح داد: جهاد دانشگاهی از ابتدای انقلاب تاکنون توانسته ماموریت‌ها و مسئولیت‌های خود را به درستی به اتمام برساند و خروجی طرح‌هایی که به اجرا رسانده اغلب بسیار تاثیرگذار بوده است.

 امام جمعه فردیس اضافه کرد: متاسفانه با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی نهادی مستقل و خودگردان است، برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های خود همواره با محدودیت اعتباری مواجه بوده و همین حرکت این نهاد انقلابی را در برخی زمینه‌ها کند کرده است.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی به عنوان میوه انقلاب باید از حمایت‌های بیشتر مسئولین و تصمیم گیران برخوردار شود تا بتواند رسالت و وظایف خود را به درستی ایفا کند.

حجت الاسلام ایمانی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها باید در پیگیری اهداف خود بیش از گذشته با جهاد دانشگاهی تعامل داشته باشند، توضیح داد: جهاد دانشگاهی به واسطه طرح‌های مختلفی که در دانشگاه‌ها اجرا می کند باید جایگاه پررنگ تری در این مراکز علمی داشته باشد.

این مسئول با بیان اینکه اغلب نیروهای جهاد دانشگاهی جوان و انقلابی هستند، اضافه کرد: بدون شک با حمایت همه جانبه از جهاد دانشگاهی، نقش این نهاد در توسعه کشور پررنگ‌تر خواهد شد.

وی گفت: اجرای طرح‌های جهاد دانشگاهی در تنگناهایی مثل امروز که کشور زیر فشار تحریم قرار دارد، می‌تواند نمونه بارز تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی باشد.

امام جمعه فردیس توضیح داد: باید به توانمندی نیروهای متخصص و با تجربه داخلی اعتماد کنیم و با تکیه بر دانش و بینش آنها مشکلات کشور را یکی پس از دیگری از میان برداریم.

جهاد دانشگاهی برای تحقق اهداف به تعامل و اعتماد دستگاه‌ها نیاز دارد

در ادامه احمدرضا فیروزی رئیس جهاد دانشگاهی البرز با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی طی حدود چهار دهه فعالیت خود همیشه سعی داشته رسالت خود را به بهترین شکل عملی کند، اظهار کرد: این نهاد با توجه به امکاتات و زیرساخت های خود همیشه سعی داشته منشاء اثر باشد.

وی ادامه داد: طی ۴۰ سال گذشته جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها به عنوان نهادی پیشرو، برنامه‌های فرهنگی و ... زیادی اجرایی کرده که از میان آنها می‌توان به برگزاری مناظرات دانشجویی در دانشگاه خوارزمی، پیام نور و پردیس کشاورزی دانشگاه تهران اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این نهاد انقلابی در برگزاری تمام برنامه‌های خود سعی داشته شأن مخاطب را حفظ کند، گفت: شاید همین امر رمز استقبال زیاد مخاطبان از برنامه های فرهنگی و ... جهاد دانشگاهی بوده است.

این مسئول گفت: راه اندازی دفاتر تسهیلگری در مناطق حاشیه نشین البرز از دیگر دستاوردهای جهاد دانشگاهی در طول چند سال اخیر بوده است.

فیروزی با اشاره به راه اندازی نمایندگی بانک خون بند ناف در کرج و فردیس توضیح داد: خون بند ناف نوزاد مقادیر زیادی سلول‌های بنیادی در خود جای داده که استفاده از آنها می تواند برای درمان ۸۵ بیماری شناخته شده موثر باشد.

وی افزود: از خون بند ناف هم خود فرد و هم بستگان و خانواده درجه یک او می‌توانند استفاده کنند که این امر در زمان بروز بیماری می‌تواند جان بسیاری را نجات دهد و از تحمیل هزینه های سنگین درمانی جلوگیری کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز با اشاره به اینکه باید شناخت خانواده‌ها از نتایج ذخیره خون بند ناف نوزاد افزایش یابد، اضافه کرد: رسانه‌ها  به خصوص صدا و سیما نقش به سزایی در شناساندن این مراکز به مردم دارند.

وی در ادامه از راه اندازی صندوق قرض الحسنه دانشجویان به عنوان دیگر دستاورد جهاد دانشگاهی در طول سال‌های اخیر نام برد و گفت: این صندوق سالانه به حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ دانشجو وام قرض الحسنه می‌دهد تا دانشجویانی که به هر دلیل با مشکل مالی مواجه هستند برای ادامه تحصیل خود دغدغه‌ای نداشته باشند.

وی توضیح داد: جهاد دانشگاهی با برگزاری دوره‌های آموزش کوتاه مدت و بلند مدت توانسته به بخشی از نیاز روز جامعه  پاسخ داده  و متقاضیان را به سمت بازار اشتغال سوق دهد.

فیروزی تصریح کرد: در حال حاضر مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی که به طور تخصصی در رشته‌های هنری دانشجو می‌پذیرد ۱۴۷۰ دانشجو دارد و برای مهر امسال نیز در ۲۸ کد رشته دانشجو می‌پذیرد.

این مسئول در ادامه با اشاره به برگزاری اولین جشنواره ملی امیر کبیر در البرز به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای جهاد دانشگاهی گفت: این جشنواره رویدادی است که در آن پایان نامه‌های دانشجویی کاربردی کارفرما محور با هم  به رقابت می‌پردازد.

وی ادامه داد: این جشنواره فرصتی فراهم می‌کند تا تولیدکنندگان علم بتوانند با صاحبان صنایع و تولید ارتباط برقرار کنند و از این طریق زمینه‌ای فراهم شود که نتایج علمی آنها در گوشه کتابخانه دانشگاه‌ها خاک نخورد و جنبه عملیاتی پیدا کند.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز همچنین به برگزاری دوره‌های کارآفرینی و مهارت‌های کسب و کار به عنوان یکی از برنامه‌های مستمر جهاد دانشگاهی در طول سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: از سال ۷۹ تا کنون حدود ۱۰۰ هزار نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند و توانسته‌اند مهارت خود را برای دوام در بازار کسب و کار یا شروع حرفه‌ای جدید بالا ببرند.

وی در پایان گفت: برای اینکه جهاد دانشگاهی بتواند اهداف و برنامه‌های خود را به درستی محقق کند به تعامل سایر دستگاه‌ها و اعتماد آنها نیاز دارد و قطعا اگر این اتفاق بیفتد ظرفیت‌های این نهاد بیش از پیش شکوفا می‌شود.

جهاد دانشگاهی سهم خود را در پیگیری اهداف فرهنگی مراکز علمی ایفا کرده است

در ادامه سعید قاسمی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز هم گفت: این نهاد طی چهار دهه گذشته سعی کرده با تمام ظرفیت و امکانات در مسیر عمل به وظایف و رسالت‌های فرهنگی خود گام بردارد.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی سعی دارد سنگرهای مختلف حوزه فرهنگ را شناسایی و با تعریف ماموریت‌های جدید، بخشی از نیازهای فرهنگی جامعه به ویژه نسل جوان را مرتفع کند.

وی افزود: امیدواریم با حمایت مسئولان، جهاد دانشگاهی بتواند به عنوان نهادی انقلابی به ماموریت‌های خود به خوبی عمل کند و در راستای تحقق منویات رهبری گام بردارد.

این مسئول تأکید کرد: این نهاد به دنبال افق‌های جدید در زمینه‌های مختلف کاری خود است تا بتواند با استفاده از توان، تجربه و تخصصی نیروها خود به نیاز روز جامعه پاسخ دهد.

قاسمی در ادامه با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی با عضویت در کمیسیون‌های دانشجویی و شوراهای فرهنگی دانشگاه‌های مختلف توانسته سهم خود را در پیگیری اهداف فرهنگی مراکز علمی استان ایفا کند، گفت: تعامل و هم اندیشی در حوزه فرهنگ همواره بر نگاه جزیره ای ارجح بوده و جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی تاثیرگذار توانسته فضای مناسبی در میان دستگاه‌های فرهنگی مختلف ایجاد کند.

جهاد دانشگاهی بستر مناسبی برای آموزش مجازی فراهم کرده است

محمود شکریان، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی البرز هم در این نشست گفت: از اسفندماه تاکنون به واسطه شیوع کرونا، برگزاری دوره‌های آموزش حضوری کوتاه و بلند مدت جهاد دانشگاهی متوقف شده و آموزش‌ها اغلب به شکل مجازی و آنلاین برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: طی ۱۰ سال گذشته تاکید زیادی بر برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین توسط مراکز مختلف می‌شد ولی خانواده‌ها آن طور که باید و شاید به این فضا استقبال نمی‌کردند.

وی افزود: شیوع کرونا چاره‌ای جز اعتماد و پذیرفتن فضای آموزشی آنلاین باقی نگذاشته و خانواده‌ها خواه ناخواه باید آموزش‌های خود را در این مسیر دنبال کنند چون به واقع مشخص نیست واکسن کرونا چه زمانی تولید و وارد چرخه توزیع شود.

شکریان تاکید کرد: جهاد دانشگاهی البرز از زمان شیوع کرونا تاکنون توانسته بستر مناسبی برای برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی کوتاه و بلندمدت ایجاد کند و خوشبختانه جامعه هدف نیز از این فضای ایجاد شده استقبال مناسبی داشته‌اند.

این مسئول اضافه کرد: فقط در حوزه آموزش‌های کوتاه مدت از فروردین ماه تاکنون ۵۰۰۰ نفر ثبت نام و در دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی البرز توضیح داد: جهاد دانشگاهی با برگزاری این دوره‌ها توانسته تهدید شیوع کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی را به فرصت تبدیل کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی البرز ظرفیت‌های زیادی دارد و دستگاه‌های اجرایی استان باید توجه بیشتری به این ظرفیت‌ها داشته باشند، گفت: طی دو سال گذشته این نهاد مجری آزمون‌های برخی دستگاه‌های اجرای از جمله آتش نشانی، ثبت اسناد و نهضت سواد آموزی بوده که خوشبختانه از عهده برگزاری آنها نیز به بهترین شکل برآمده است.

کلید واژه ها: ریاست


نظر شما :