تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان البرز در جهاد دانشگاهی البرز

۲۶ آذر ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۴۲۳۱ معاونت پژوهشی اخبار مهم
در نشست کارگروه تخصصی اجتماعی، سلامت، زنان و خانواده، طرح مطالعاتی سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در استان البرز که توسط گروه آسیب شناسی جهاد دانشگاهی البرز تدوین شده است، به تصویب رسید.
تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان البرز در جهاد دانشگاهی البرز

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان البرز،  با هدف ارائه تکلیف و برنامه برای تصمیم گیری های مربوط به زنان، سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده از سوی اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری البرز به جهاد دانشگاهی پیشنهاد شد که گروه آسیب شناسی معاونت پژوهشی مسئولیت اجرای آن را بر عهده گرفت.

گفتنی است این سند ملی براساس اسناد فرادستی از جمله سند چشم انداز نظام، سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، سند آمایش سرزمین و ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه کشور به منظور تلاش برای احقاق حقوق همه مردم تدوین شده است.

بررسی وضعیت موجود زنان و خانواده در سطح استان، اولویت بندی مسائل زنان در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، محیط زیست و سلامت و ارائه راهکارهای پیشنهادی به تفکیک مسئولیت دستگاه ها در سطح استان با استفاده از روش «تحلیل تطبیقی آمارها» و تکنیک مقایسه میانگین ها و روش دلفی از جمله اهداف سند بود.

 نتایج سند نشان می دهد که مسائل زنان در 9 حوزه مختلف جمعیتی، اقتصادی، ازدواج و خانواده، سواد و تحصیلات، بهداشت و سلامت، رفاه و تأمین اجتماعی، آسیب های اجتماعی و جرایم، مشارکت سیاسی و مشارکت مدنی، پراکندگی دارد.

خاطر نشان می‌شود «بالا بودن میزان طلاق زنان در استان البرز»، «نرخ بالای بیکاری زنان استان البرز»، «پایین بودن میزان مشارکت سیاسی و مدنی زنان استان البرز»، «نرخ بالای زنان سرپرست خانوار البرز» و «نرخ بالای زنان بدسرپرست استان البرز»، در این سند در اولویت قرار داشته و نیازمند سیاست گذاری صحیح و کارآمد می باشد.

گفتنی است در این جلسه کلیه فرمانداران و مدیران دستگاه هاى اجرایى استان مکلف شدند تا در جهت رفع چالش هاى اشاره شده در سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده البرز تلاش مضاعف نمایند.

کلید واژه ها: معاونت پژوهشی


نظر شما :