آموزش زیست محیطی ۱۰۰۰ تن از مربیان پیش دبستانی از سوی جهاد دانشگاهی البرز

۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۸:۴۱ کد : ۱۱۲۶۴ معاونت آموزشی
مسئولان جهاد دانشگاهی، محیط زیست و آموزش و پرورش استان البرز از دوره‌های آموزشی محیط زیست ۱۰۰۰ تن از مربیان پیش دبستانی استان البرز بازدید کردند.
آموزش زیست محیطی ۱۰۰۰ تن از مربیان پیش دبستانی از سوی جهاد دانشگاهی البرز

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی البرز، طرح آموزش محیط زیست به 700 تن از مربیان پیش دبستانی با همکاری اداره کل محیط زیست، جهاد دانشگاهی و اداره کل آموزش و پرورش البرز اجرایی شده است و در قدم بعدی قرار است 280 مربی پیش دبستانی در سایر شهرستان‌های استان هم در این خصوص آموزش ببینند.

 

فرهنگ دوستی با طبیعت باید از دوران کودکی در افراد نهادینه شود.

احمدرضا فیروزی سرپرست جهاد دانشگاهی البرز در حاشیه بازدید از طرح آموزش محیط زیست، ویژه مربیان پیش دبستانی که روز دوشنبه 11 شهریور در دبستان نرجس ناحیه 1 کرج برگزار شد، اظهار کرد: حال و روز زمینی که در آن زندگی می‌کنیم، دغدغه امروز همه ما است.

وی ادامه داد: بدون شک اگر وضعیت محیط زیست و طبیعتی که به اشکال مختلف از آن بهره می بریم خوب باشد، سلامت ما و آیندگان نیز تضمین خواهد شد.

فیروزی با اشاره به ضرورت آموزش مسائل زیست محیطی به کودکان افزود: دوستی با طبیعت را باید قبل از آغاز مدرسه به فرزندانمان آموزش دهیم که یک سال پیش دبستانی فرصت مناسبی برای این کار است.

این مسئول توضیح داد: کودکان آموزش پذیری بالایی دارند و مفاهیمی که یاد می‌گیرند، تا آخر عمر در ذهنشان باقی می‌ماند ودر وجودشان   نهادینه می‌شود.

فیروزی تصریح کرد: در تمامی کشورهای توسعه یافته ترویج فرهنگ دوستی با طبیعت از مدارس و حتی قبل از آن آغاز می‌شود و ما هم طی سال‌های اخیر گام‌هایی در این حوزه برداشته ایم.

وی با اشاره به اثربخشی دوره‌های آموزش مسائل محیط ریستی به مربیان پیش دبستانی افزود: با این آموزش این مربیان می‌توانند مسائل و مشکلات محیط زیستی کشور را به زبان ساده به کودکان انتقال دهند و با اصول صحیح در مسیر تبدیل فرزندانمان به همیاران و حامیان محیط زیست گام بردارند.

 

آموزش‌های زیست‌محیطی به پیش‌دبستان‌ها می‌رود

فردین حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز نیز در حاشیه این بازدید گفت: فرهنگ دوستی با طبیعت و محیط زیست باید از دوران کودکی در افراد نهادینه شود تا در آینده شاهد جامعه‌ای باشیم که همه افراد آن با مسئولیت‌های خود در قبال زمینی که در آن زندگی می‌کنند، آشنا باشند.

وی اظهار کرد: گروه‌های هدف در بحث آموزش مسائل زیست محیطی در مدارس استان متمرکز شده اند.

وی ادامه داد: آموزش مسائل زیست محیطی به دانش آموزان از سنوات قبل به طور پراکنده انجام می‌شد ولی با تغییرو تحولات جدید، این موضوع با جدیت بیشتری در دستور کار سازمان در قالب انعقاد تفاهم نامه با آموزش و پرورش قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه آموزش‌های محیط زیستی باید از دوران قبل از دبستان شروع شود، توضیح داد: فرهنگ دوستی با طبیعت و محیط زیست باید از دوران کودکی در افراد نهادینه شود تا در آینده شاهد جامعه ای باشیم که همه افراد آن با مسئولیت‌های خود در قبال زمینی که در آن زندگی می‌کنند، آشنا باشند.

این مسئول ضمن تقدیر از همکاری‌های گسترده جهاد دانشگاهی در حوزه محیط زیست استان خاطر نشان کرد: بر این اساس طرح آموزش محیط زیست به مربیان پیش دبستانی کلید خورد و با همکاری جهاد دانشگاهی البرز این آموزش‌ها به 700 مربی پیش دبستانی در کرج شروع شد.

وی تصریح کرد: در قدم بعدی قرار است 280 مربی پیش دبستانی در سایر شهرستان‌های استان هم در این خصوص آموزش ببینند.

مدیرکل محیط زیست البرز ادامه داد: اگر مربیان آموزش درستی ببینند، می‌توانند آموخته‌های محیط زیستی خود را به بهترین شکل به کودکان مقطع پیش دبستانی منتقل کنند.

حکیمی با بیان اینکه باید یاد بگیریم با طبیعت مهربان باشیم، توضیح داد: ناآگاهی افراد دلیل عمده تخریب محیط زیست است و اگر مردم ندانند قطع درختان،آلودگی رودخانه‌ها، ریختن زباله در طبیعت چه اثرات مخربی بر زندگی آنها دارد، نمی توانیم به آینده زمین خوش بین باشیم.

وی ادامه داد: فرهنگ محیط زیستی باید به فرهنگی فراگیرتبدیل شود و همه از خودشان برای حفاظت از زمین و طبیعت شروع کنند.

وی افزود: مردم نباید نسبت به تخریب محیط زیست توسط دیگران بی تفاوت باشند و اگر می بینند کسی زباله می‌ریزد، درختی قطع می‌کند و ... تذکر بدهند تا فرهنگ عمومی دوستی با طبیعت نهادینه شود.

 

زباله‌های جاده چالوس حاصل عدم آموزش صحیح در دوران کودکی‌ست

فرزاد شعبانی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج گفت: مفاهیم زیست محیطی باید از دوران کودکی در افراد نهادینه شود و آموزش و پرورش نقشی اساسی در تحقق این هدف دارد.

وی اظهار کرد: با آغاز قرن 19 و توسعه سریع کارخانه‌ها و مراکز صنعتی،شاهد آسیب جدی به زمین و محیط زیست بوده‌ایم.

شعبانی ادامه داد: زیاده خواهی و بی توجهی انسان‌ها به محیط زیست باعث شده حال زمین طی دو قرن اخیر هر روز بد و بدترشود.

این مسئول خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم زمین خانه ماست و اگر به آن آسیب بزنیم دیگر امکان زندگی دراین سیاره نخواهیم داشت و این باعث می‌شود حیات ما هم به خطر بیفتد.

وی با تاکید بر آموزش مفاهیم زیست محیطی به نسل جدید افزود: مفاهیم زیست محیطی باید از دوران کودکی در افراد نهادینه شود و آموزش و پرورش نقشی اساسی در تحقق این هدف دارد.

شعبانی تصریح کرد: در حال حاضر شاهد انباشت حجم زیادی از زباله در گوشه و کنار جاده چالوس به عنوان یکی از زیباترین جاده‌های جهان هستیم که این امر حاصل عدم آموزش صحیح و از نتایجی است که تخریب محیط زیست بر زندگی ما دارد.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج گفت: اگر فرزندان ما یاد بگیرند که زباله‌های خود را حتما در سطل‌های زباله خالی کنند و به هیچ وجه در طبیعت رها نکنند، چهره طبیعت استان طی سال‌های آتی دگرگون خواهد شد.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش با تدوین و اجرای طرح‌های مختلف آموزش مسائل زیست محیطی به دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند فرهنگ دوستی با طبیعت را در موثرترین قشر جامعه نهادینه کند.

کلید واژه ها: محیط زیست


نظر شما :